flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Громадська оцінка

23 жовтня 2015, 08:43

            Громадськість оцінила роботу апеляційного та місцевих судів Черкаської області

             9 жовтня 2015 року відбулася підсумкова конференція, на якій ГО «Центр соціальної адаптації» оголосила результати проведеної нею оцінки якості діяльності судів Черкаської області за методикою карток громадського звітування.

            У заході взяли участь керівники судів – учасників опитування, керівництво ТУ ДСА в Черкаській області, представники Головного управління юстиції у Черкаській області, представники ЗМІ та громадськості.

            Опитування за методологією карток громадського звітування в усіх судах Черкаської області проводилося вперше – до цього таке опитування проводилося лише в апеляційному суді Черкаської області та Чорнобаївському районному суді.

            Представник територіального управління ДСА України у Черкаській області виступив з промовою щодо вжиття заходів з забезпечення доступу до правосуддя, у якій звернуто увагу, що територіальним управлінням ДСА України у Черкаській області,  з метою забезпечення права громадян на доступ до правосуддя, гарантування права на судовий захист та сприяння впровадженню міжнародних стандартів у цій сфері, зокрема щодо безперешкодного доступу до приміщень судів осіб з обмеженими фізичними можливостями, громадян похилого віку, інших маломобільних груп населення, в тому числі інвалідів різних категорій, на прибудинкових територіях 21 приміщення 18-ти місцевих загальних судів області встановлені кнопки виклику працівника суду та переговорні пристрої, про наявність яких вказують виготовлені та встановлені таблички з відповідним надписом.

          Також, на прибудинкових територіях Золотоніського, Канівського, Смілянського, Уманського міськрайонних, Черкаського районного, Придніпровського та Соснівського районних судів м. Черкаси відведені місця для паркування автотранспортних засобів маломобільних груп населення, в тому числі інвалідів  різних категорій. Виготовлені та встановлені на вказаних територіях дорожні знаки, що вказують на дані місця.

          На прибудинковій території Будинку правосуддя в м. Черкаси встановлені інформаційні макети маршруту проходу до Будинку правосуддя через пандус для маломобільних груп населення.

            Робота була недаремною. Узагальнивши результати опитування усіх 26 судів Черкаської області, слід відмітити, що учасники судових процесів позитивно оцінюють якість функціонування цих судів – за 5-бальною шкалою середня оцінка якості роботи суду коливається в межах від 3,94 до 4,66 балів.

            Аналіз результатів опитування дозволив громадській організації «Центр соціальної адаптації» розробити ряд рекомендацій для оптимізації роботи кожного з судів. Інформація про результати їх реалізації буде розміщуватись на сайті відповідних судів.

 Довідково

            У лютому 2015 року за ініціативи апеляційного суду Черкаської області та за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) громадська організація «Центр соціальної адаптації» у партнерстві з судами Черкаської області у межах проекту USAID «Справедливе правосуддя» розпочала проект «Опитування громадян щодо їх задоволеності якістю функціонування судів з використанням карток громадянського звітування (КГЗ)».

 Цей проект передбачав: 

 • Визначення оцінки рівня задоволеності громадян якістю аспектів функціонування судів. 

 • Підвищення рівня прозорості справедливості та підзвітності в діяльності ключових судових установ.

 • Сприяння тому, щоб законодавча та регуляторна база судової реформи відповідала європейським та міжнародним нормам і посилювала підзвітність, незалежність судової влади. 

 • Підвищення професіоналізму та ефективності працівників судової системи України. 

 • Посилення ролі громадських організацій у проведенні моніторингу та підтримці здійсненню судової реформи. 

 • Сприяння покращенню взаємодії між громадянським суспільством, громадянами України, органами державної влади та місцевого самоврядування, задіяними в процесі ухвалення політичних рішень.

 Відповідно до методології карток громадянського звітування, якість роботи суду оцінюється з позиції його відвідувача. Досліджуючи думку відвідувачів, ми виходили з того, що навіть якщо робота суду є ефективною за певними показниками, надана у суді послуга є бездоганною за своїм стандартом, якість процесу її надання залишиться низькою, доки відвідувач, як зовнішній оцінювач, є незадоволеним, а послуга не відповідає його очікуванням. Тому врахування думки відвідувачів було необхідною умовою отримання цілісного та несуперечливого уявлення про фактичні результати діяльності суду.


У цьому дослідженні при оцінюванні рівня якості роботи суду застосовувався комплексний підхід, суть якого полягала в розкладанні поняття «якість» на такі шість основних вимірів:

 • фізична доступність суду;

 • зручність та комфортність перебування в суді;

 • повнота та ясність інформації;

 • дотримання термінів судового розгляду;

 • сприйняття роботи працівників апарату суду;

 • сприйняття роботи судді.

 Також методологією передбачалося оцінювання якості судового рішення. На підготовчому етапі дослідження було налагоджено зв’язки з представниками судів та проведено з ними робочі зустрічі, на яких представлено методологію опитування карток громадянського звітування, визначено нагальні проблеми судових послуг, обговорено практику взаємодії між громадянами, які беруть участь у судових слуханнях та персоналом судів. Перед початком польових робіт проведено навчання для 52 волонтерів-інтерв’юерів з числа студентів юридичного факультету Одеської юридичної академії (філіал котрої знаходиться у нашому місті) та громадських активістів. У березні – травні 2015 року проводилось опитування. В середньому опитано по 70 респондентів-відвідувачів у 26 судах Черкаської області, тобто загалом було опитано 1820 респондентів. У ході опитування інтерв’юерами було зафіксовано близько 263 відмов, але разом із тим, більшість респондентів поставилися до опитування толерантно, з великим інтересом та відповідальністю.