Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Вища рада правосуддя рішуче засуджує та вважає неприпустимими прояви державної зради та колабораційної діяльності серед суддів. Члени Ради наполягають на ухваленні законодавчих змін, які дадуть змогу, незважаючи на відсутність повного складу Ради, притягувати до відповідальності суддів, які порушили присягу.
На превеликий жаль, через вимушену відсутність конституційного складу органу Вища рада правосуддя впродовж тривалого періоду позбавлена можливості виконувати свої повноваження, зокрема надавати згоду на затримання судді, утримання його під вартою. Неможливість адекватно реагувати на ганебні прояви колабораційної діяльності серед суддів шкодить авторитету судової влади та державі загалом.
Вища рада правосуддя вкотре закликає парламентарів невідкладно прийняти зміни до чинного законодавства та тимчасово (до формування повного складу Ради) надати діючим членам ВРП повноваження ухвалювати відповідні рішення щодо суддів-зрадників. Відповідно до статті 131 Конституції України виключно у Вищій раді правосуддя може бути ухвалене рішення про надання згоди на затримання судді чи утримання його під вартою, про тимчасове відсторонення судді від здійснення правосуддя.
Після початку повномасштабного збройного вторгнення загарбників в Україну Вища рада правосуддя більше ніж п’ять разів зверталася до народних депутатів щодо необхідності передання цих особливо важливих у час війни повноважень ВРП діючим членам Ради. Однак, на жаль, наразі така позиція не підтримана.
Потреба у створенні умов для екстреного реагування на випадки колабораційної діяльності та державної зради в судовій системі очевидна. Члени Вищої ради правосуддя представляють найвищий конституційний орган суддівського врядування, який зобов’язаний забезпечувати керованість та стабільність судової системи, та спроможні колегіально надати належну оцінку протиправній діяльності окремих суддів. Надання законодавцем членам Ради вказаних повноважень на певний визначений період – єдино можливий спосіб притягнути до відповідальності колаборантів, оскільки вказані функції щодо суддів не виконує жодний правоохоронний орган.
Ставлячи на ваги Феміди відповідність Конституції України таких законодавчих змін та відсутність дієвого інструментарію протидії проявам колабораційної діяльності і державної зради у судовій системі, вважаємо, що всі законодавчі новели мають бути спрямовані на захист інтересів держави Україна.
Нагадаємо, Офіс Генерального прокурора повідомив, що судді одного з апеляційних господарських судів повідомлено про підозру у виправдовуванні збройної агресії РФ проти України та підбурюванні до колабораційної діяльності. За даними слідства, суддя, нехтуючи присягою українському народові, після повномасштабного збройного нападу РФ на Україну в особистому спілкуванні неодноразово виправдовував факти збройної агресії тощо.
Викриття протиправної діяльності судді здійснювали співробітники Головного управління з протидії системним загрозам управлінню державою ДЗНД СБУ за процесуального керівництва Генеральної інспекції Офісу Генерального прокурора.
Зауважимо, що на сьогодні подання про надання згоди на затримання судді апеляційного господарського суду, утримання його під вартою чи арештом, а також клопотання про тимчасове відсторонення вказаного судді від здійснення правосуддя у зв’язку із притягненням до кримінальної відповідальності до Вищої ради правосуддя не надходили.