Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Члени Вищої ради правосуддя Віталій Саліхов та Оксана Блажівська взяли участь у робочій зустрічі, присвяченій пошуку шляхів відновлення здійснення дисциплінарного провадження щодо суддів. На організованій Проектом Ради Європи «Підтримка судової влади України в забезпеченні кращого доступу до правосуддя» зустрічі були присутні міжнародні консультанти Ради Європи Ніна Беттето та Герхард Райснер, народні депутати з Комітету Верховної Ради України з питань правової політики, представники Ради суддів України, Національної школи суддів України.
Нагадаємо, ця проблематика є вкрай актуальною, адже після зміни законодавства Вища рада правосуддя та її дисциплінарні органи вже понад десять місяців позбавлені можливості здійснювати процедури дисциплінарних проваджень стосовно суддів, а також розглядати скарги на рішення у дисциплінарних справах.
Відповідно до Закону № 1635-IX дисциплінарні палати ВРП можуть реалізовувати свої повноваження виключно за участю дисциплінарного інспектора ВРП, який є самостійним учасником дисциплінарної справи та проводить попередню перевірку дисциплінарної скарги, переданої йому за результатами автоматизованого розподілу справ. Конкурс на зайняття посад дисциплінарних інспекторів має бути оголошений не пізніше 5 серпня 2022 року. Однак через відсутність повноважного складу ВРП, яка бере безпосередню участь у процесі, запровадити інститут дисциплінарних інспекторів вкрай проблематично.
Виконувач обов’язків Голови ВРП Віталій Саліхов зазначив: з огляду на наявність лише чотирьох членів ВРП існує проблема запуску нового органу, адже Рада має призначити керівника служби дисциплінарних інспекторів, затвердити регламент роботи служби, здійснити відбір кандидатів на вказану посаду.
«На нашу думку, необхідно внести зміни до законодавства та надати Голові ВРП (виконувачу обов’язків Голови) право затверджувати структуру, штатний розпис Вищої ради правосуддя (наразі не існує такої штатної посади як дисциплінарний інспектор); Положення про службу дисциплінарних інспекторів; призначати заступника керівника секретаріату Вищої ради правосуддя - керівника служби дисциплінарних інспекторів. Або ж надати таке право керівнику секретаріату ВРП», - сказав він.
Такі зміни, за словами Віталія Саліхова, дали б змогу розпочати процедуру формування служби інспекторів не очікуючи делегування суб’єктами нових членів ВРП, забезпечили б можливість пройти ознайомчий етап та розпочати активну роботу відразу після формування повноважного складу Ради. Адже у ВРП накопичилося близько шести тисяч не розглянутих скарг.
Водночас в.о. Голови ВРП звернув увагу на диспропорцію між покладеними на дисциплінарних інспекторів обов’язками, відповідальністю та статусом і розміром заробітної плати. Враховуючи високі кваліфікаційні вимоги до кандидатів (стаж професійної діяльності у сфері права не менше п’ятнадцяти років, з яких не менше восьми років сукупного стажу роботи на посадах судді, прокурора, адвоката), обсяг повноважень, а також віднесення Кабінетом Міністрів України посади до підкатегорії посад державних службовців «В1» (з посадовим окладом 17 483 грн), сформувати службу висококваліфікованих дисциплінарних інспекторів буде не простим завданням.
Членкиня ВРП Оксана Блажівська у своєму виступі акцентувала, що після призупинення на початку серпня 2021 року розгляду ВРП дисциплінарних справ, у судовій системі фактично не здійснюється контроль за порушеннями суддів. За її словами, у ВРП накопичилась значна кількість дисциплінарних скарг – на 12 липня 2022 року їх 5 968, з них 4 651 надійшли з моменту позбавлення ВРП повноважень розглядати скарги, після 5 серпня 2021 року.
Оксана Блажівська запропонувала парламентарям та експертам Ради Європи розглянути можливість запровадження на законодавчому рівні певних фільтрів, які б дали змогу відсіяти скарги, які не стосуються реальних дисциплінарних проступків.
За її словами, дисциплінарна скарга не може по своїй суті та змісту дублювати апеляційну чи касаційну скаргу. Не може вважатись умисним порушенням норм права чи неналежним ставленням судді до службових обов’язків тлумачення процесуального закону та позиція судді щодо обґрунтування ухваленого ним судового рішення, навіть якщо така позиція визнана судом вищої інстанції помилковою.
Крім того, звернення громадян зі скаргою до ВРП має здійснюватися через адвоката, що дасть змогу зменшити потік некомпетентних скарг та скарг, які за своєю суттю є незгодою із судовим рішення, чи подані з метою маніпуляцій у судовому процесі. А існуюча відповідальності адвокатів за подання завідомо неправдивих скарг або скарг, які принижують авторитет правосуддя, зловживання правами, сприятиме зменшенню кількості скарг, які не відповідають своїй меті та по своїй суті і формі не є дисциплінарною скаргою на дії суддів.
Оксана Блажівська наголосила на необхідності запровадження грошового збору за подання скарги до ВРП. Сплата коштів за подання скарги, в умовах обмежених фінансових ресурсів стане джерелом додаткового фінансування та допоможе зупинити надходження так званого спаму.
Крім того, членкиня ВРП пропонує максимально конкретизувати що є порушенням етичних норм, щоб зменшити різнобій практики та уникнути суб’єктивного тлумачення.
Також Оксана Бліжівська вважає доцільним визначити, що дисциплінарне стягнення до судді застосовується не пізніше одного року із дня вчинення проступку. Актуально на її думку, в умовах сьогодення, встановити, що попередня перевірка дисциплінарних скарг, які надійшли до Ради до дня набрання чинності змін, розпочинається лише у разі підтвердження скаржником їх змісту.
Оксана Блажівська звернула увагу, що ВРП систематично оприлюднює узагальнення практики розгляду скарг, що вказує на відкритість Ради до обговорення проблемних та дискусійних питань дисциплінарної відповідальності для приведення її у відповідність до кращих європейських та світових практик і стандартів.
Учасники зібрання говорили про необхідність аналізу підстав притягнення до дисциплінарної відповідальності та видів стягнень з точки зору стандартів країн Європейського Союзу. Потребу узагальнення Верховним Судом практики оскарження рішень ВРП, визначення меж судового контролю рішень органу, який накладає дисциплінарні стягнення.
Консультації щодо цього питання триватимуть.