Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Протягом 2020 року, йдеться у листі, до Вищої ради правосуддя надходили численні звернення місцевих та апеляційних судів різних регіонів України про їх неналежне фінансування. У них повідомлялось про нестачу коштів як на оплату праці працівників апаратів судів, так і на інші видатки для здійснення правосуддя – надсилання поштових відправлень, придбання паперу, утримання приміщень, оргтехніки, інформаційних систем, винагороду присяжним тощо. Ця ситуація склалась внаслідок того, що відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» потреба у фінансуванні за бюджетною програмою «Забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя» була задоволена лише на 50,2%.
Збільшення видатків за вказаною бюджетною програмою на 1 077,6 млн грн (після ухвалення Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 13 квітня 2020 року № 553-ІХ) не вирішило питання дефіциту фінансових ресурсів для судової системи, зазначається у листі Голови ВРП до Прем’єр-міністра України.
Водночас неодноразові звернення Вищої ради правосуддя до очільника Кабінету Міністрів України та Міністра фінансів України з проханням ініціювати внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо повного забезпечення мінімальної потреби видатків споживання для місцевих та апеляційних судів не були враховані.
Серед повноважень Ради, визначених статтею 3 Закону України «Про Вищу раду правосуддя», передбачена участь ВРП у визначенні видатків Державного бюджету України на утримання судів, органів та установ системи правосуддя. Також участь Вищої ради правосуддя у бюджетному процесі окреслена нормами Бюджетного кодексу України. Виходячи з цього, повідомляє Голова ВРП Андрій Овсієнко, Вища рада правосуддя надіслала до Кабінету Міністрів України пріоритетні завдання фінансового забезпечення судової влади та її незалежності на період 2021–2023 років. З-поміж них:
забезпечення в повному обсязі видатків на виплату суддівської винагороди у визначеному законодавством розмірі й оплату праці працівників апарату, а також нарахування на заробітну плату;
впровадження та супроводження Єдиної судової інформаційно- телекомунікаційної системи;
розбудова Служби судової охорони та забезпечення її повноцінної діяльності;
забезпечення судів приміщеннями відповідно до Державних будівельних норм України В.2.2-26:2010 «Будинки та споруди. Суди», а також створення у цих приміщеннях належних умов для здійснення судочинства, облаштування сучасними технічними засобами ведення судового процесу кабінетів суддів і працівників апаратів.
Опрацювавши граничні показники видатків державного бюджету на 2021–2023 роки, доведені листом Міністерства фінансів України головним розпорядникам коштів державного бюджету системи правосуддя, Вища рада правосуддя 3 вересня 2020 року звернулася до Міністра фінансів України з проханням передбачити у проєкті Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» збільшення видатків бюджету, зокрема, для Державної судової адміністрації України на 21 515 827,5 тис грн (з них оплата праці –
16 748 679,1 тис. грн, видатки розвитку – 4 186 391,9 тис. гривень).
Однак у проєкті Державного бюджету України на 2021 рік, схваленому Кабінетом Міністрів України 14 вересня 2020 року, пропозиції Вищої ради правосуддя всупереч вимогам законодавства враховані не були, зауважує Голова ВРП.
На обсягах критично необхідних видатків для функціонування судової влади в 2021 році, нагадує він, наголошувалося на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, яке відбулося 2 листопада 2020 року за участю очільників органів та установ системи правосуддя та Міністра фінансів України. Тоді керівник Мінфіну пообіцяв, що відповідне питання буде розглянуте під час доопрацювання проєкту Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік».
10 листопада 2020 року Вища рада правосуддя звернулася до Міністерства фінансів України з проханням при підготовці проєкту Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» до другого читання врахувати пропозиції Комітету Верховної Ради України з питань правової політики щодо збільшення видатків загального фонду за бюджетною програмою «Забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя» на 5 656 400,0 тис. гривень.
Втім, у доопрацьованому Міністерством фінансів України до другого читання проєкті Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», який 26 листопада 2020 року був схвалений Кабінетом Міністрів України та направлений на розгляд до Верховної Ради України, пропозиції щодо збільшення зазначених видатків враховані не були, і 15 грудня 2020 року Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» без урахування цих пропозицій.
Звернення Вищої ради правосуддя до Міністерства фінансів України щодо недостатнього фінансування судової влади відверто ігноруються, акцентує увагу Голова ВРП. Така позиція, за його словами, є неприйнятною, адже призводить до незабезпечення потреб органів правосуддя хоча б критично мінімальними обсягами видатків, які б дали змогу судам не зупинити здійснення правосуддя у 2021 році.
«Вчергове наголошуємо на закріплених у статті 130 Конституції України положеннях щодо забезпечення державою фінансування та належних умов для функціонування судів і діяльності суддів та окремого визначення у Державному бюджеті України видатків на утримання судів з урахуванням пропозицій Вищої ради правосуддя та просимо в подальшому враховувати їх під час визначення обсягів відповідних видатків державного бюджету», – йдеться у листі Голови Вищої ради правосуддя.